Hoe zet ik een goede aanbesteding voor externe inhuur in de markt?
De meeste organisaties in de overheid, het onderwijs en soms zorg & welzijn moeten oplossingen voor externe inhuur inkopen via Europese aanbestedingen. Dat is vaak een flinke uitdaging, want de wereld van externe inhuur is complex. Termen als brokering, MSP en Total Talent Management worden regelmatig door elkaar gebruikt. Het gevolg? Een mismatch tussen vraag en aanbod, onduidelijkheden in het bestek en uiteindelijk: een aanbesteding die niet oplevert wat je voor ogen had.
Zonde, want een aanbestedingstraject kost tijd, energie en geld. Met onze marktconsultaties helpen we je om al aan de voorkant richting te geven aan je inkoopstrategie, zodat je straks een bestek publiceert dat inhoudelijk klopt, aansluit bij de markt én de juiste leveranciers aantrekt.
Lees ook ons artikel met 7 tips voor het in de markt zetten van een inhuuraanbesteding.

Wat kun je verwachten van een marktconsultatie?
Iedere inhuurvraag is anders. Een marktconsultatie is daarom altijd maatwerk. We stemmen de vorm, inhoud en doorlooptijd af op jouw situatie en stakeholders die bij de toekomstige aanbesteding betrokken zijn zoals inkoop, HR en/of financiën. Dit kun je van onze marktconsultaties verwachten:
- Onafhankelijk en objectief advies
Op basis van jouw vraag, de context van jouw organisatie en onze kennis van de markt geven we je een eerlijk beeld van mogelijkheden, risico’s en aandachtspunten van verschillende inhuurvormen voor jouw organisatie. Heb je al een voorkeur voor een model of aanpak? Dan kijken we met je mee naar de impact hiervan op je uitvraag en bijbehorende gunningscriteria. - Inzicht in het inhuurlandschap
Externe inhuur is complex en de markt kent een grote diversiteit aan modellen. Wij leggen de verschillen tussen brokering, MSP en andere vormen van inhuurdienstverlening haarfijn aan je uit en geven je inzicht in trends in de markt. - Advies over gunningscriteria
We bespreken wat je moet weten over certificeringen, prijsmodellen, gunningscriteria en het verwerken van strategische thema’s zoals duurzaamheid of social return in het programma van eisen voor de beste uitvraag.

Dit levert markconsultatie op
Een marktconsultatie is geen verplichting, maar wél een slimme tijdsinvestering. Het voorkomt onduidelijkheden, vergroot de kans op inschrijvingen van de beste leveranciers en geeft een sterker startpunt voor je aanbesteding. Helderheid vooraf, bijvoorbeeld over belangrijke termen als brokering en MSP, voorkomt verwarring bij inschrijvers én extra werk zoals het veelvuldig beantwoorden van vragen, wijzigingen in het programma van eisen of het prijzenblad. Een goede voorbereiding is tenslotte het halve werk.

Wil jij de basis leggen voor een succesvolle inhuuraanbesteding?
Graag adviseren wij jouw organisatie met een gratis marktconsultatie. Wil je meer weten over de mogelijkheden? Tijdens een persoonlijke kennismaking bespreken we jouw uitdagingen en bespreken we hoe we jouw organisatie het beste kunnen helpen.